Tuulos-Seuran kustantamat ja myytävät julkaisut löydät alta.

Kirjoja on myynnissä Kauppakeskus Tuulosessa, Tuulosen löytö ja kirppis

Tuulosentie 1, 14810 Tuulos (p. 040 687 2224)

KIRJAHINNASTO:

Ihmisiä ja elämää Tuuloksen kirkonseudulla 30 €

Ilmestymisvuosi 2018 (2.p. nid.) (1. p. 2013 sid.) 288 s. Saatavana.

Tuuloksen kirkonseutu on valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö, johon liittyvät vuosisatoja viljelyksessä olleet pellot. Tämä kirja kertoo kolmesta kylästä Tuuloksen Pyhän Birgitan kirkon ympärillä: Sairialasta, Toivaalasta ja Juttilasta. Liikkeelle lähihistoriaan lähdetään ikivanhoja teitä ja vesireittejä pitkin, välillä poiketaan kauemmaksikin menneisyyteen, keskiajan lopulle. Useimmat kirjan kahdestakymmenestä kirjoittajasta asuvat kirkonseudulla tai ovat kotoisin sieltä.

Sisällysluettelo

Viisi Tuuloksen kylää – Pohjoinen, Lakkola, Karutta, Sydänmaa, Teuro. 30 € (toim. Kaisu Koskue)

Ilmestymisvuosi 2016. 242 s. sid. Saatavana.

Kirja kertoo Tuuloksen viidestä kylästä; Pohjoisista, Lakkolasta, Karutasta, Sydänmaasta ja Teurosta, niiden menneisyydestä ja asukkaista. Samalla se kertoo, miten Pohjoisten kylästä on vähitellen kasvanut Tuuloksen keskusalue.

Sisällysluettelo

Ali Munsterhjelm (1873-1944) synnyinseutunsa Tuuloksen kuvaajana. 25 € (toim. Maija Dallmeier ja Kirsi-Marja Hurme)

Ilmestymisvuosi 2015. 139 s. Sid. Saatavana.

Kirjaan on kuvattu tuuloslaisen Ali Munsterhjelmin Tuulos-aiheisia maalauksia, joista monen aiheena ovat Tuuloksen kirkko ja sen lähimaisemat. Alin setä oli taidemaalari Hjalmar Munsterhjelm ja hänen poikansa eräkirjailija Erik Munsterhjelm.

Kirjasta löytyy yli 50 Tuulos-aiheista öljyvärimaalausta, Alin elämäkerta, analyysia hänen taiteestaan sekä laaja kirjallisuus- ja näyttelyluettelo.

Syrjäntaka – kylä teiden risteyksessä (toim. Kaisu Koskue) 10 €

Ilmestymisvuosi 2011, 239 s. Sid. Saatavana.

Kirja kertoo Tuuloksen Syrjäntaan kylästä, sen menneisyydestä, ihmisistä, taloista ja tapahtumista. Syrjäntaan ainutlaatuinen luonto ja kesäiset konsertit on myös tallennettu. Kyläkirja kertoo myös 1900luvun ensi vuosina Syrjäntaan kylää koskettaneista suurista muutoksista ja niiden seurauksista. Kirjalla on useita kirjoittajia, jotka ovat merkinneet muistiin monipuolisen kuvan kylästä teiden risteyksessä.

Tuuloksen ajokaluteollisuus. Lauri Kauppila 5 €

Ilmestymisvuosi 2009. 2. painos, 136 sivua +liitteet, nid. Saatavana.

Tuulos oli aikoinaan Suomen tunnetuin ajokalupitäjä. 1850-1950-lukujen välillä tuuloslaiset hevoskärryt ja ajelureet olivat hyvin suosittuja.  Pitäjässä tehtiin parhaimmillaan 4 000 rekeä ja

1 500 kärryä vuodessa. Hevosajokalujen valmistus loppui sotien jälkeen, kun autot syrjäyttivät hevoset. Tuuloksen ajokaluteolllisuus on tarkka kuvallinen dokumentti ajokalujen valmistuksen kulta-ajasta. Kirjan ensimmäinen painos ilmestyi Hämeen heimoliiton kustantamana 1943. Kirja ilmestyi alun perin postuumisti, silla sen kirjoittaja Lauri Kauppila oli kaatunut talvisodan loppupuolella helmikuussa 1940. Kirjan toinen painos on sisällön suhteen säilytetty ennallaan. Kirjan loppuun on lisätty viimeinen valmistunut ajokalujen myyntikuvasto 1940-luvulta sekä Hämeen Sanomissa julkaistu artikkeli ajokalujen uustuotannosta v. 2005.